Köpvillkor

Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt.

Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

Ångerrätt

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. (Du använder blanketten, se nedan återbetalning vid ångerrätt) Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi startat produktionen av varan.

(”Konsumenten har enligt lagen 14 dagar på sig att ångra sitt köp och det är din skyldighet att informera om detta. Ångerfristen börjar dagen då konsumenten tagit emot varan. Om det är en tjänst börjar ångerfristen dagen då avtalet har ingåtts. Den dag som ångerfristen börjar räknas inte in när man beräknar ångerfristen. Det innebär att dagen efter är dag ett i ångerfristen. Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag”).

Du har inte ångerrätt om

Tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie, varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Med försegling avses även teknisk plombering.

När du utnyttjat din ångerrätt

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Garantier, reklamation

Avestavagnen lämnar alltid 10 års garanti på svetsade konstruktioner på produkter som används på det sätt som produkten är avsedd för, samt då produktens belastning har skett inom ramen för produktens specifikationer.

Reklamationsrätten för varor enligt lagen är tre år. (”En konsument har alltid tre år på sig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan konsumenten fick den”). Om ett reklamationsärende eller ett garantiärende uppstår ska det reklameras inom tre dagar och på detta sätt:

  1. Reklamationen skall rapporteras in på: info@avestavagnen.se.

  2. Avestavagnen ska därefter godkänna reklamationen innan produkten kan returneras till fabrik.

  3. Avestavagnen står inte för några fraktkostnader eller övriga kostnader i samband med en reklamation om inte reklamationen har godkänts innan retur.

  4. För godkänd reklamation åtgärdar vi felet/sänder en ny produkt/komponent och står för returfrakten till kund.

Garantin gäller inte om konsumenten varit oaktsam

Garantin gäller inte alltid. Vid nedanstående punkter kan inte konsumenten kräva att garantin ska gälla:

  • om en olyckshändelse inträffat efter det att konsumenten/köparen har fått varan

  • vid vanvård

  • vid onormal användning

  • om konsumenten/köparen inte följt skötsel- och serviceanvisningar

Det är du som köpare som måste bevisa att något av ovanstående faktiskt har inträffat.


Integritetspolicy

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina person/. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.

Cookies

Denna webbutik använder sig av cookies enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personliga uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.


Leveranser

Leveranstiden anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara. Ej uthämtade paket

Har du valt postförskott som fraktsätt finns dina varor kvar på posten under fyra veckor. Ej hämtade varor returneras till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150 SEK.

Riskövergång gällande leverans och köp
  • När en konsument köper en produkt från oss, gäller konsumentköplagen. Då övergår risken när konsumenten får tillgång till varan och har varan i sin besittning. Detta gäller oberoende om det är distansköp eller platsköp. Notera att för att få reklamationen giltig om skada åsamkats under transporten till köparen skall detta noteras till distributören så detta är dokumenterat, även om möjligt via fotodokumentation.

  • När en näringsidkare gör köp av oss vid sk. distansköp, är det köparen som bär risken och måste betala för varan till säljaren. Detta gäller även om denne inte fått varan.

Betalningsalternativ & Betalningskrav
  • Betalningsalternativ: Vi erbjuder flera säkra och bekväma betalningsalternativ för att passa dina behov. Vid kassan kan du välja att betala med kredit- eller bankkort för en snabb och enkel transaktion. Vi erbjuder också betalning via Klarna, vilket ger dig flexibilitet att betala direkt, med faktura eller delbetalning.

  • Betalningskrav: För att slutföra din beställning och säkerställa leverans av dina produkter behöver vi att betalningen genomförs innan leverans. Vänligen se till att betalningen genomförs med det valda betalningsalternativet vid kassan för att undvika förseningar.

  • Instruktioner: När du har valt dina produkter och gått till kassan, välj önskat betalningsalternativ och följ anvisningarna för att slutföra din beställning. Om du har valt Klarna som betalningsmetod, kommer du att få ytterligare instruktioner för att slutföra betalningen eller hantera betalningsplanen direkt från Klarna.


Returer

Returer sker på egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.

När du utnyttjat din ångerrätt ska du, om det gäller en vara, sända eller lämna tillbaka den till oss.

Om det gäller en tjänst, hålla materialet tillgängligt för oss.

Återbetalning vid ångerrätt

Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror. Eventuell återbetalning sker via samma betalningsmedie som skett vid inköp av varan.

Om varan har använts eller på något annat sätt utsatts för yttre åverkan, (vilket kontrolleras vid mottagandet av återsänd ångrad vara), kommer ingen ersättning att utgå. Kunden meddelas vid mottagandet av varan om så är fallet.

Så här gör du:

  1. Du använder ångerblanketten (se länk nedan)

  2. Skickar in den ifylld till info@avestavagnen.se

  3. Avestavagnen ska därefter godkänna din ångerrätt innan produkten kan returneras till fabrik.

  4. Avestavagnen står inte för några fraktkostnader eller övriga kostnader i samband med att du ångrat dig. Köparen står för alla kostnader och kringkostnader i samband med retur.

  5. Varan skall skickas på säkert sätt tillbaka till oss för att inte produkten skadas.
    Ångerblankett (konsumentverket.se)

Tvister

Eventuella tvister avgörs i Svensk Domstol och Sveriges Lagar gäller för alla avtal och köp.

Se även konsumentverket och distansavtalslagen, EU:s gemensamma tvistlösningssida och allmänna reklamationsnämndenhttps://ec.europa.eu/odr (EU´s gemensamma tvistlösningssida) Startsida - Konsumentverket

Allmänna reklamationsnämnden
Box 174 101 23 Stockholm

Tel: 08-508 860 00
Webb: www.arn.se
E-post: arn@arn.se